2011-03-12

Oberoende

Jag har ju googlat en hel del om iktrovilen, abstinens och en massa sånt.
Jag hittade denna sida Oberoende och läste igenom allt. Väldigt intressant.
Under rubriken abstinens hittade jag massor av dom symptomen jag själv hade.
Det fick mig att undra om det kunde vara en avtändning/abstinenss jag hade.
Här är en lista på allt jag kände i min kropp som stämde med deras:

Kroppsliga och vegativa symptom:

¤ Sömnsvårigheter - svårt att somna in, oregelbundet sömnmönster 
¤ Muskelvärk och spänningar 
¤ Aptitlöshet 
¤ Törst 
¤ Svettningar
¤ Illamående och kräkningar 
¤ Metallsmak i munnen 
¤ Magkramper 
¤ Diarré omväxlande med förstoppning 
¤ Andningssvårigheter 
¤ Ojämn andning 
¤ Torrhosta 
¤ Ojämn puls 
¤ Blodtrycksförändringar - såväl uppåt som nedåt 
¤ Hjärtklappning 
¤ Tremor- skakningar, kan hålla på i månader 
¤ Sexuell lust - vanligen reducerad, men kan också stegras

Förändringar i varseblivning:

¤ Derealisation - en känsla av overklighet 
¤ Tinnitus - öronringningar; även brus, susningar i öronen 
¤ Formikationer - myrkrypningar, känslan av att insekter kryper på huden 
¤ Synstörningar av olika slag - kan få sådan karaktär att man tror sig vara på väg att bli blind 
¤ Spänningar i huvud, nacke, skuldror. En påtaglig, ibland svår ryggvärk kan upplevas såväl medan man äter tabletter som under abstinensen. (Denna värk försvinner då man tagit sig igenom abstinensen och ibland i samma takt som man trappar ned sin tablettdos.) 
¤ Koordinationsstörningar - sluddrigt tal, stamning, sammanblandning av ord då man talar 
¤ "Tusen nålar" - samma upplevelse som då känseln återvänder till en kroppsdel som "somnat" 
¤ Köldrysningar/värmeupplevelser 
¤ Yrsel 
¤ Trötthet/utmattning 
¤ Känslan av ett band runt huvudet, tryck över hjässan 
¤ Domningar i händer och fötter 
¤ Känsla av ostadighet - marken rör sig under fötterna; man går i luften, en vanlig och mycket störande upplevelse som kan vara långdragen 
¤ Paranoida föreställningar - "folk tittar på mig, pratar om mig". Detta är också vanligt för den som ätit tabletter under några år utan att vederbörande sänkt dosen. 


Känslomässiga Förändringar:

¤ Fobier - är även mycket vanliga som toleransabstinens. 
¤ Rädsla, ångest, upprördhet, panik. Observera, vanlig följd av dessa ångestdämpande medel!. 
 ¤ Melankolisk triad - abnorm nedstämdhet, skuldkänslor och hopplöshetskänslor 
¤ Självmordsbeteenden - allt från självmordstankar till fullbordade självmord. Minsta signal om självmordsbeteende ska tas på allvar. 
¤ Skräck för eller en känsla av att man håller på att bli mentalt sjuk 
¤ Brist på självförtroende 
¤ Rastlöshet 
¤ Snabba känslosvängningar 
¤ Bristande impulskontroll 
¤ Morbida tankar - tankar om att riva ned, slå sönder, döda 

Tog upp detta med mina kontakt personer och frågade om dom fortfarande står fast vid att det är GAD Har ju bara haft vissa av symptomen sen innan och inte varje dag som det är nu.
Men får inget vettigt svar, och läkaren förnekar att man kan få lågdosabstinenss.
Sa till honom att gå in på internet helvetet och googla upp det så kunde han få svart på vitt att det är bevisat att det finns.
Ska man verkligen vara sin egen läkare?

Peace out

//Flippz

0 kommentarer:

Skicka en kommentar