2011-03-14

Inlägg på oberondes forum.

Efter jag skrivit mailet så fortsatte jag att skriva lite på deras forum. Här kommer det. :



skrivet av mig :

Dagens läge:
ligger fortfarande på psyk läkaren tog in mig på samtal idag för att jag varit hemma på permiss från tors till sönd. 
Och även om det var skit jobbigt klara jag det men i vilket fall är jag inte redo att åka hem än då jag har social fobi och fått psykolog som jag ska gå intensivt hos 2ggr i veckan i 3 månader för få hjälp med min ursprungsproblematik panikångest. Då jag bor 3 mil från så ville jag få sjukhusresor till en början då jag annars vet att det är lätt för mig att stanna hemma för jag är rädd för attackerna ska komma och alla människor.
 Dom kan inte hjälpa mig på psyk med detta utan jag måste ta det med min öppenvårds läkare.
Problemet är att hon vill inte ens prata med mig då jag är inlagd för jag är inte hennes bekymmer då. 
Detta har ju skapat en oro för mig då jag inte vet när jag blir utskriven .... jaja där kom ja lite från det jag skulle komma fram till.
Som sagt läkaren tog in mig idag, utan mina kontaktpersoner och sa att jag skulle bli utskriven idag för jag såg ju ut till att må bra. Jag kunde välja mellan att få stec el iktrovil. Jag blev helt chockad då jag går på en dos ikto nu 0.25 mg för att hålla abstinensen under kontroll och stec har jag haft när det blivit riktigt jobbigt. 
Och enligt mina kontaktpersoner skulle vi göra en planerad utskrivning så jag kunde förberedda mig. Fick välja mellan det eller en avgiftning.
 Jag var helt chockad som sagt, så jag sa jag vill ha avgiftning men på mina villkor som löd:
jag minskar på ikton 0.25 mg till halva och kör så en vecka eller två till kroppen vant sig men har fortfarande stec vid behov ( har max tagit halva dosen 7 dagar sammanlagt dvs 5 mg när det var som jobbigast innan och 2 gånger sen jag börja på ikton igen) 
Men det var antingen eller. 
Jag fick inga svar på hur allt skulle gå till eller något. 
När mina kontaktpersoner kom på kvällen blev dom chockade ( dom kan tyvärr inte påverka läkarens beslut) och undra vad han syssla med. 

Så min fråga är hur ska jag göra för att undvika samma helvete jag hamna i när jag kom hit? ska jag ta mina 5 mg stec *2 dagligen och sen kanske dela upp dom på 4 och sprida ut över dagen. Eller ska jag välja att bli utskriven fortsätta med iktron och sen trappa ner själv sakta med den?
tacksam för svar
jessica

Staffan svarar 15 mars kl 22:44:

Ja det är inte lätt att veta. Det handlar nog mest om vilken av de två du är mest beroende nu. Den skall du ju troligen välja om du inte har värst biverkningar av den. SÅ stor skillnad är det knappast mellan dem. Är det som jag skrev, att du inte åt särskilt länge återkommande av Stec innan du började med Iktorivil, så kanske du kan ta med dej den och tvärglömma stesoliden. Är det inte mer skrämmande för dej att lämna Iktorivilen tvärt? Det spelar ju också roll, antagligen som ett tecken på att du är mest beroende av den. Men jag tror också att du skulle kunna klara av din iktorivilabstinens med stesoliden. Men varför skall du behöva chansa - det undrar jag med!!
Du får ringa om du har nya frågor, nu när det väl är mycket bråttom för dej att bestämma dej. Det här är rätt komplicerat.
Lycka till
Staffan

Jag svarar 16 mars kl:16:55 :

Ikton vill jag helt bli av med, och den tog dom bort igen igår. Ville inte gå med på att jag skulle minska den sakta trots att det bara var 0,25mg.
Och stecoliden har jag bara tills på måndag vilket jag tycker är väldigt konstigt eftersom jag knappt tar den. 
 Läkaren sa jag skulle trappa ner på den som sagt så undrar jag hur man trappar ner på en vid behovs medicin som man knappt tagit. Och det vet ju personalen här med att jag oftast väntat långt in i det sista innan jag tagit den pga att jag inte velat bli beroende av den eftersom den hjälpt mig när ångestattackerna kommit under dessa år jag haft den.

Något positivt är i vart fall att jag fått upp ögonen på personalen här, bad min kontaktperson läsa dom21 punkterna och han tyckte det var så intressant så han skrev ut dom och nu cirkulerar de flitigt bland personalen

Får se hur allt går nu. 
Ska träffa läkaren imorgon för vill ha svar på hur han tänker? 
Vet inte hur jag ska få honom att förstå bara att det är ikton som är boven i detta drama, som satt mig i denna sits och att även dom haft ett ansvar att trappa ner den el åtminstone prata med mig istället för att bara sätta ut den tvärt utan någon förklaring eller frågor om hur jag bruka den. 
För mig så känns det som om dom trott jag proppat i mig för nöjets skull. Jag har bara följt min förra läkares instruktioner 1 tabl om dagen och som sagt öka jag aldrig den trots att han sa till mig två gånger. Det är jag glad över.
och säkert många andra med 
mvh jessica

Staffan svarar 17 mars 13:14:

Varför vill du inte gå med på att trappa ikton när du har ett beroende av den?
Den är uppenbarligen ingen bagatell som du bara kan sätta ut tvärt. Jag har varit med om att man fått dela dom där i riktigt små bitar också.
stec per dag, kanske uppdelat i två dagsdoser. Men som jag sa, det är säkrare att trappa på den du blev beroende på och är beroende av.
Du måste ju börja tänka på hur du skall må när du lämnar avdelningen. Skall du verkligen vara på noll när du går därifrån???
Staffan

Jag svarar 19 mars kl 18:59

Jag ville trappa ner på ikton men läkaren vägrade var den eller stecoliden jag fick behålla. Jag började ju på ikton efter dom bara drog den för mig och sen fatta jag varför jag blev så dåligt efter att kollat upp medicinen. Och det var också därför jag ville börja med den igen för att trappa ut den långsamt Läkaren ifrågasatte inte utan satte in den igen men som sagt ville jag bara börja med 0,25 mg och se om det lugnade ner sig och trappa ner från det. Samt hade jag kvar stec vid behov. 
Jag började förra tisdagen men i måndags hade jag nytt samtal och då var det att jag skulle välja mellan antingen ikto el stec och att jag skulle bli utskriven. 

Jag blev ju livrädd eftersom jag hade lagt upp en plan om att trappa ut sakta och att fortsätta ha stecen. ( tar 5mg när det är som jobbigast och under den 1½ månaden jag låg innan tog jag max 6 ggr när det var helt åt helvete så nej har inget missbruk) 
Eller fick jag välja att stanna kvar och avgiftas ... Från vad förstod jag inte riktigt för där fick jag med välja ha kvar ikton eller stecoliden Jag valde ju naturligtvis att plocka bort iktrovilen och tänkte att då kanske jag ska ta stec lite oftare och trappa ner på det viset. 
Men Jag skulle bara ha stecen kvar 1 vecka sen skulle den med tas bort. 
Jag vet inte riktigt hur han tänkte när
 han sa jag skulle trappa ner på den eftersom jag inte använder den så ofta.
Men i vilket fall så är jag utskriven nu trots att jag mår skitdåligt fortfarande men fick behålla stecoliden Men det komiska var att han skrivit att jag får ta 10mg om dagen. Vilket jag absolut inte gör. Jag försöker låta bli och tar som sagt när det blir outhärdligt och då tar jag 2 mg. och skulle det vara att det inte hjälpt efter 2 timmar så tar jag 2 mg till. men inte mer. Men som svar på din fråga att ja om jag inte valt att bli utskriven efter sista läkarsamtalet så hade jag gått ut nollad utan någon som helst nedtrappning.
Som jag skrev innan så vägra han tro på att man kunde ha en benzo avtändning så långt efter och speciellt inte på den lilla dosen jag tog av ikton varje dag (0,5 mg)
Jag hänvisade honom till fakta jag hittat på Internet om att det kvittar hur liten dos man tar för har man ätit det dagligen i flera månader så är det lika jävligt som att ha ätit det dubbla ja kanske lite mildare men du förstår.'
Så jag får se hur det går nu. 

Tänker i vart fall aldrig mer lita på en läkare och har t.o.m bett om att få byta ut mina stilnoct mot atarax ( även om jag hatar den groggy känslan jag får på den medicinen) För dom har ju stoppat i mig den varje kväll jag var där. Ja jag har ju sagt ja pga att jag har svårt för att somna. Men har aldrig ätit den varje kväll innan utan låtit det gå minst tre dagar emellan om jag haft den två dagar i rad.
mvh jessi

Staffan svarar 20 mars 19:27

Det var väl ändå rätt bra att du kom därifrån och har lite stes med dej att trappa på. Det är lite väl mycket nu tycker du, men du kan säkert behöva spara för han verkar inte förstå att du måste få göra det långsamt. Det var en knepig läkare.
Du har alltså haft Stilnoct också. De är inte oförargliga. 
Men kanske har de inte ställt till så mycket på det sätt du använt dem. Se gärna till att du har en viss dos före sängång så går det nog bra även utan atarax. Särskilt om du inte gillar deras effekt. Det är bra att inte ha dem kvar när du är fri från bens och snabba sömnmedel.
Nu behöver du nog mänskligt stöd att bygga upp din tillvara utan dessa piller och utan din panikångest. Satsa på att skaffa det.
Hej
Staffan
Skall jag inte flytta ner denna dialog till Forumet lugnande, där fler kan hänga på och dina inlägg är lättare att hitta?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar