2011-03-12

Ett mail

Jag gick in på sidan jag skrev om i förra inlägget och maila dom, här får ni mitt mail och deras svar.

Mitt mail:


Har en fråga och hoppas ni finns kvar på denna sidan
kanske kan ni hjälpa mig....
Jag har gått på o,5 mg iktrovil dagligen sen juli förra månaden ( utskrivet på recept) Pga av ångest och panikattacker. Har inte överdoserat utan hållt mig till den dosen hela tiden.

För ca en månad sedan fick jag en hemsk ångestattack som vara nästan ett helt
dygn... Så jag fick åka in till psykakut där dom sen remitera mig till inläggning. Någonstans på vägen så hade
dom tagit bort mina ikto så när jag kom till psyk skulle jag börja på någon ny antidepp vilket jag vägra pga att det aldrig hjälpt och jag inte klarar av insättningen.

I vilket fall så tänkte jag inte mer på det. 
Personalen gav mig sobril I ca 1 vecka 5 mg 3 ggr om dagen sen satte dom ändå in en antidepp , cipralex ,trots att jag berättat om hur många olika såna jag provat.

I vilket fall klara jag 3 dagar på cipralexen och sen börja jag
märka att jag räkna timmarna tills jag kunde få nästa sobril.
Inte van att få så mycket varje dag. Hade stec vid behov innan och
dom hjälpte mig utan att jag kände sug eller kände mig påverkad ,så
jag sluta helt efter dom tre dagarna med cipralex och tog inte mer
sobril heller. 
Fick en rejält jobbig natt dagen efter.

I vilket fall så fick jag tillbaka mina stec efter berättat att dom är dom ända
jag kan ta utan begär efter mer eller känna ett rus. (haft 5mg vid
behov i ca 5 år och aldrig överdoserat dom heller)

I vilket fall nu till min fråga: jag har fått en enorm ångest och
svettas sjukt mycket med händer och fötter, har illa mående och
yrsel och varit dålig i magen sen jag blev inlagd. Den här oron
utlöser panikattacker och gryma ångestattacker väldigt ofta är även
enormt ljudkänslig går som stötar i kroppen på mig när det kommer
plötsliga ljud även om dom inte är så höga. Kan inte åka hem på
permiss för jag är rädd att göra något dumt. 
Har även i dom riktigt jobbiga stunderna börjat tänka på döden som ända uttväg  vilket skrämmer mig väldigt mycket då jag aldrig tänkt så innan.
Har berättat detta för personalen men dom säger det är min ångest
och bla bla. Jag säger att jag aldrig haft sån här svår ångest innan.
Så jag började googla och det verkar som om jag kan ha en avtändning
från ikton. Och att det som hände var att jag fick *lågdosabstinens*
Varit utan den 1 månad nu och tar max 5 mg stec kanske 1 gång i 
veckan. Förutom i förra helgen då mina tankar var som värst då tog
jag 5 mg lördag morgon och lördag kväll och sen 5 mg på söndagen.
Jag bestämde mig för att testa igen med iktrovilen så började i
tisdags med 0,25 mg ( blir fan yr och illamående bara av de lilla )
oron fanns kvar men blev lite bättre och idag är den betydligt
bättre. Skakar och har fortfarande svettningar. men verkar bli
bättre de med. (ligger fortfarande på den dosen)
Så kan jag ha haft en sk benzo avtändnig Och hur länge kan en sån sitta i. Har inte
haft någon psykisk AT vad jag vet utan är mer kroppen som verkar
tagit det och ja mina dåliga tankar då förstås. Men menar att jag
har inte haft något sug efter att ta massa benzo.
Jag började igen med ikro för att se om jag blev bättre och kanske kunde ta en break
och lära mig fokusera på att få bort panik attackerna genom övning
vilket inte är lätt med den konstanta höga ångesten i kroppen.
Undrar med om jag kan hålla mig till denna dos nu max några veckor
för stabilisering och sen trappa ner sakta sakta så kroppen hinner
vänja sig vid mindre. Kan mina abstinens bli mildare och mer
uthärdliga då än vad dom varit nu?
Ursäkta om det blev ett långt och lite invecklat brev, men
personalen här på psyk verkar inte kunna ett skit nån säger att det
kan mycket väl vara en *avtändning* men gör inte ¨så myckert åt det
och nån säger att nej det är ångesten. Vill bara få förståelse och
rätt hjälp. Och inte behöva googla mig fram till allt själv.
vore tacksam för svar
mvh jessica

Svaret :

Hej Jessica.
Det var väl utmärkt att du googla och kom fram till att det kunde var ett iktorivilberoende dvs ett
bensberoende.
Det verkar verkligen troligt. Du kan nog få hjälp med de andra frågorna också om du fortsätter att läsa på hemsidan, Kortkurs och annat som Råd videnedtrappning och Det går att sluta. Kolla även ung.oberoende.info . Texten, Det går att sluta med benzo, är lite utförligare där.
 
Trappningen framåt. Som jag fattar har du ätit 0.5 ikto i c:a sju mänader men även en del annan benso före det. Ditt förslag verkar i så fall inte dumt.
Lite tufft förstås.
Kanske skall du inte helt sluta med stes samtidigt med att du tar itu med iktorivilen.
Kanske kan du behöva öka ikton/till 0,375/ om det inte funkar bra (eller t.o.m. sakta gå över stes från ikto).

Det finns så många faktorer att titta på, medicinska och andra. Hur sjuk blir du av sjukhuset t.ex. Vilket stöd har du ute?

Det är jobbigt att vi inte har betalt för detta arbete längre, Bor du i vårt län går det lättare att ställa upp lite mer. Då kan du ringa också. Bor du i annat län ön Uppsala föreslår jag att du ställer dina frågor och lägger in hela bakgrunden på vårt Forum. Då kan du få stöd där och jag kan okså komma in och skriva, så kan vi se svaren till dej som en del av ett undervisande uppdrag som vi har och även får lite pengar för.Vi hörs alltså.

Meddela gärna hit om du skrivit på Forumet så jag inte
missar det.Är detta OK?Ursäkta det sena svaret trots allvaret i din situation. Jag var på resa hela förra veckan.
 
Ha det gott! Du kan komma ur detta och ha lärt dej viktiga saker på vägen!
Staffan



0 kommentarer:

Skicka en kommentar